När man saknar sverige

Idag tog jag en tripp ut till IKEA Roissy utanför Paris för att köpa sängkläder, täcken, kuddar och annat som jag bara vill ha mitt eget. Blev lyrisk över allt svenskt och var bara tvungen att äta köttbullar med gräddsås och lingonsylt, men det smakade självklart inte som hemma. Blev sedan helt salig när jag gick in i deras matshop med svensk mat och fick cravings efter de mest konstiga saker som jag aldrig annars blir sugen på. Blåbärssylt, gravad lax, ballerinakakor och glögg. Istället handlade jag det nödvändigaste såsom knäckebröd, dillkaviar och kardemummaskorpor. Så nu sitter jag med Mickan i min lilla lägenhet, dricker vin, äter skorpor och på spisen står en stor kastrull risgrynsgröt som Mickan tänkte smälla i sig. Det luktar som när man var liten, äckligt - jag har aldrig gillat gröt, tur att jag har mitt vin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0