Att jaga en solkatt

Jag har egentligen ingen aning om vad jag gör där uppe, jag vill bara känna mig fri.

Jag hoppar på ett ben, den vita klänningen fladdrar till och slokhatten hamnar på sned.

Jag skrattar.

Bara fötter på det svarta plåttaket.

Håller armarna rakt ut och snurrar med ansiktet mot himlen.                                  

Drar ett djupt bloss på cigaretten och lämnar den sedan hängandes i mungipan.

Lite aska faller ner på den nakna foten.

Bredvid foten, en solkatt som leker i solskenet.

Jag balanserar på kanten, placerar den ena foten framför den andra likt en lindansare på sin spända lina.

Vajar till och tittar ner.

Ser färger, vackra färger.

Helt plötsligt är jag någon annanstans.

Musik och lukten av öl fyller kroppen.

Dansar till den pulserande musiken.

Det rinner svett i nacken men jag bryr mig inte.

Sträcker armarna upp i luften.

Jag sätter mig ner intill skorstenen, tar ett till bloss på cigaretten och tittar kisandes ut över Seine.

En båt lastad med turister åker förbi.

En liten flicka pekar upp mot taken.

Jag låter ögonen löpa över taket och jagar solkatten med blicken.

Någonstans långt borta spelar en gatumusikant på sin trumpet.

*
På kvällarna när Mikaela gått hem och vi inte är ute och dricker vin så finns det inte så mycket att göra. Då skriver jag. Här är något litet jag kladdade ner på ett par minuter.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0